مرور روزنامه های کابل شنبه 21 – می
عبدالقدیر میرزایی عبدالقدیر میرزایی

  

 

روزنامه افغانستان درمورد رویداد ولایت پکتیا که در آن دهها تن از کارمندان یک شرکت سرکسازی کشتته و زخمی شده اند، تبصره کرده است.

این روزنامه با تشریح این رویداد و نشر گزارشی درمورد آن ، گفته است که پرسش ها و ابهامات زیادی درمورد این رویداد و حمله به کارمندان شرکت سرکسازی وجود دارد که باید به آن پاسخ داده شود.

روزنامه درسرمقاله شماره امروزخود به طور کل درمورد وضعیت امنیتی در افغانستان و دشواری های این راستا تبصره کرده است.

این روزنامه گفته است که امنیت در افغانستان با آسیب پذیری های بیشتری رو به رو گردیده و این درحالی است که نیروهای امنیتی افغان خود را برای تقبل مسوولیت های بیشتر آماده می سازند.

 

روزنامه دولتی انیس هم درمورد مشکلات امنیتی در افغانستان و تدابیری که باید اتخاذ گردد تبصره کرده است.

این روزنامه گفته است که تحولات در منطقه و فرا رسیدن فصل گرما در افغانستان نیازمند آماده گی های بیشتر نیروهای امنیتی افغان است تا در برابر چالش های موجود ایستاده گی کرده و از آن جلوگیری کنند.

روزنامه درمطلب دیگری درمورد تجهیز نیروهای امنیتی افغان تبصره کرده و گفته است که در اجلاس آینده وزرای دفاع عضو ناتو این مسئله مورد بررسی قرار می گیرد.

انیس خبر داده است که این اجلاس در بروکسل برگزار می شود و وزارت دفاع افغانستان نیز پیشنهادات مشخصی ارائه خواهد کرد.

 

روزنامه ویسا درمورد تظاهراتی که در ولایت تخار راه اندازی گردیده بود تبصره کرده و آن را عکس العمل در برابر وحشت نیروهای بین المللی توصیف کرده است.

این روزنامه گفته است که در تظاهرات مردمی در شهر تالقان شماری از افراد کشته و زخمی شدند، اما باور نویسنده اجرای عملیات خود سرانه در افغانستان که نتایج ناگواری همواره داشته است، باعث گردیده است که چنین تظاهراتی نیز به وجود بیاید.

روزنامه درمورد تحولات و رخداد ها در پاکستان و تلاش های پاکستان پس از کشته شدن بن لادن مطلبی را به نشر رسانده است.

این روزنامه گفته است که پاکستان در تلاش است تا مناسبات خود را با چین بیشتر نزدیک ساخته و به این ترتیب از چین به عنوان بدیلی به عوض امریکا استفاده کند.

 

روزنامه آرمان ملی درسرمقاله شماره امروز خود درمورد فعالیت های تروریستی در افغانستان و در این میان استفاده از مساجد و اماکن مقدس برای آماده گی اجرای چنین حملات تمرکز کرده است.

این روزنامه از ارگانهای امنیتی افغانستان خواسته است تا با تدابیر ویژه یی جلو راه یافتن تروریستان و سو استفاده آنان را از چنین مکان های بگیرند.

روزنامه درجای دیگری از عملکرد های سیاستمداران افغان انتقاد کرده و با لحن تندی گفته است که فساد اداری در افغانستان و زمامداران مفسد وضعیت را در کشور بحرانی ساخته است.

این روزنامه بیشتر به مسئله بانک های خصوصی در افغانستان و جنجال کابل بانک نیز توجه کرده است که به قول نویسنده بارز ترین نشانه فساد در کشور است.


May 21st, 2011


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها